Zorgt crisis voor innovatie in de nieuwbouw?

Geplaatst op 28 januari 2009

Miljoenhuizen.nl vroeg Boris Geheniau naar de ontwikkelingen die hij verwacht voor 2009. Boris is directeur van het Groningse Fundament All Media en houdt een blog bij op nieuwbouw20.nl. Hij vertelt over de innovaties die hij verwacht.

2009 nieuwe ronde en zeker veel nieuwe kansen! Vooral voor nieuwe innovaties op het gebied van online nieuwbouw communicatie. De laatste jaren hebben we, samen met een aantal grote projectontwikkelaars, grote stappen gezet op het gebied van online communicatie rondom nieuwbouwprojecten. De projectwebsites zijn steeds actueler geworden door de directe koppeling met www.niki.nl, mede door de initiatieven van Stichting LNP (www.niki.nl) en langzamerhand neemt video/animatie een prominetere rol in op de website. Bovendien zijn nu een groot aantal projectontwikkelaars overtuigd van het feit dat het niks meer dan normaal is om na de koop via een online community contact te hebben met alle kopers. Dit zorgt er voor dat iedereen altijd op de hoogte is van vorderingen in de bouw, snel kan aangeven of alles goed gaat en of er eventuele probelemen zijn welke dan (meestal) snel opgelost kunnen worden.

Door het groeiend gebruik van online social networks zal in 2009 het gebruik ervan voor nieuwbouw communicatie een feit worden. Daar waar men vroeger huiverig was om al te veel informatie over een project naar buiten te brengen, zal dit in 2009 een feit zijn. Alles is namelijk voor een consument al makkelijk te bekijken door bijvoorbeeld zoiets simpels als Google (of keyboardr.com welke ik steeds beter begin te vinden) te gebruiken. Dus steeds meer informatie zal verspreid en verzameld gaan worden op 1 site, de projectwebsite. Niet alleen zal daar de droge verkoop informatie staan maar ook bijvoorbeeld een Flickr stream (op basis van keywords), een twit stream, etc. etc. Bekijk bijvoorbeeld curbed.com eens of stpaulrealestateblog.com waarbij er door meerdere mensen informatie toegevoegd wordt zodat niet alleen het project vanuit de optiek van de verkoper neergezet wordt maar dat ook allerlei andere relevante informatie toegevoegd wordt door derden die de toekomstige bewoner beter kennis wil laten maken met de omgeving.

Terug naar overzicht