Websites kunnen aansprakelijk gesteld worden voor misleidende zoekresultaten

Geplaatst op 28 juli 2011

In een uniek vonnis heeft de meervoudige rechtbank besloten dat Miljoenhuizen haar website dient aan te passen om een mogelijk misleidend zoekresultaat over Autodealer Zwartep00rte te voorkomen, alhoewel diezelfde rechter stelt dat de informatie op Miljoenhuizen op zich rechtmatig is.

De zaak kwam aan het rollen toen er in het Zeeuwse dorp Goes op 'Zwartep00rte failliet' gegoogled werd. Dan werd er een zoekresultaat getoond:

 

 “volledige naam: Zwartep00rte specialiteit BMW … Dit bedrijf is fai11iet verklaard, het is overgenomen door het motorhuis Ik heb bij Boot Rialto gewerkt …”. 

Deze twee teksten hebben echter niks met elkaar te maken. Het is een ander bedrijf dat fai11iet is gegaan.

De advocaat van Zwartep00rte vond dat wij onze website moesten aanpassen, terwijl wij van mening zijn dat internetgebruikers de betekenis van die drie puntjes wel weten, en als dat niet zou zijn, dat ze dan bij Google moesten zijn.

 

Wij hielden onze poot stijf en dus werd in 2009 het kort geding in deze zaak uitgevochten. Het deed het nodige stof opwaaien, wat te zien was aan 24 reacties op Webwereld, 16 op Emerce en maar liefst 162 op Tweakers. Unaniem was de verantwoordiging over de uitspraak van de rechter die Miljoenhuizen opdroeg haar site aan te passen.

 

Gesteund door deze reacties gingen wij in hoger beroep.  Vanwege de principiële kant van de zaak worden wij pro deo bijgestaan door advocaten Christiaan Alberdingk Thijm en Wouter Dammers van SOLV.

 

De juridische uitleg van dit vonnis staat op de website van advocatenkantoor SOLV in dit blogartikel door Dammers.

 

[In dit stuk zijn op enkele pleken o's door nullen, en l's door 1-en vervangen. We nemen het zekere voor het onzeker]

Terug naar overzicht