Rechter wijst internet terug naar Web 1.0

Geplaatst op 5 juni 2009

In een column voor <a href='http://www.spacemakers.nl/nieuws/item/5867/nico-schoonderwoerd-reageert-op-vonnis-kort-geding'>spacemakers.nl</a> legt Nico Schoonderwoerd uit waarom dit vonnis slecht is voor woonsites. Enne... wat hij te maken heeft met Barbara Streisand.

Het vonnis dat vorige week bekend in het kort geding dat was aangespannen tegen miljoenhuizen.nl en klup.nl heeft tot nogal wat beroering geleid. De zaak was aangespannen door een BMW-dealer uit Goes die last had van geruchten dat zijn bedrijf Zwartepoorte in betalingsproblemen zou zitten. Toen hij Google-de op de woorden "zwartepoorte failliet", gaf Google hem een zoekresultaat met daaronder een korte samenvatting "Zwartepoorte Specialiteit: BMW ... Dit bedrijf is failliet, het is overgenomen door het motorhuis Ik..." De twee stukken fragmenten kwamen echter van verschillende blokken van een pagina van Miljoenhuizen.nl en klup.nl , en 'Dit bedrijf' sloeg niet op Zwartepoorte, maar op een ander bedrijf. Zelfs de rechter was van mening dat dat op de pagina's van miljoenhuizen.nl en klup.nl wel duidelijk was, en dat de content rechtmatig was, maar toch werd ondergetekende veroordeeld tot aanpassing van de website, met een dwangsom van 500 euro per dag indien ik in gebreke zou blijven.

Ik paste miljoenhuizen.nl en klup.nl direct aan, maar aangezien Google zijn crawler niet elke dag langs stuurt, bleef het zoekresultaat nog geruime tijd op Google staan. Prompt kreeg ik de deurwaarder op bezoek om het vonnis te betekenen, zoals dat heet. De advocaat van Zwartepoorte kon niet wachten om te profiteren van dit onmogelijke vonnis. Gelukkig is op dit moment, na overigens veel pijn en moeite, de zogenaamd misleidende samenvatting niet meer te zien (ik heb de pagina van Zwartepoorte helemaal op zwart moeten zetten). Ondertussen vind je nu bij de zoekresultaten tientallen kranten en blogs die op het onderwerp zijn gesprongen. Dit wordt wel het Streisand effect genoemd. Toen een paar foto's van Barbara Streisand's Oceanview villa gepubliceerd werden stapte zij naar de rechter. Het uiteindelijk resultaat was dat de foto's juist overal verspreid werden. In Nederland overkwam wijlen Willem Endstra hetzelfde toen hij zich verzette tegen Quote ivm met een foto van hem samen met Holleeder.

Op de verschillende fora waren er honderden reacties die hun onbegrip uitten over dit vonnis en Miljoenhuizen opriepen om een goede advocaat in de hand te nemen. Dat is wat Miljoenhuizen nu heeft gedaan met het aantrekken van Menno Weij van SOLV advocaten, een kantoor dat zich specialiseert in principiële kwesties op het gebied van internet. Er is een fonds opgericht om de juridische kosten te betalen van de procedure, want die kosten kunnen behoorlijk oplopen. Net als andere woonsites zijn de reclameinkomsten van Miljoenhuizen ook drastisch gereduceerd. De rechter zelf hintte al dat deze kwestie tot de Hoge Raad zou kunnen gaan, dus diepe zakken zijn nodig.

De pers sprong bovenop de kwestie. Er verschenen artikelen van Engeland tot Polen. De Volkskrant kopte "Bankroet? Blooper bij Google?" . Maar is het niet zo dat wij als internetgebruikers ook moeten leren om zoekmachines te gebruiken en juist te interpreteren? De rechter vertelde tijdens de zitting dat ze ook wel eens google-de op een bedrijfsnaam in combinatie met het woord 'failliet', het is dus duidelijk dat er het nodige moet gebeuren wat betreft de educatie van de gemiddelde internetgebruiker.

Terug naar de huizen; wat doet een autodealer op woonsite Miljoenhuizen.nl? Dat klopt inderdaad niet en daarom zullen alle bedrijven worden ondergebracht in zustersite yellowrebel.com. Maar dit soort ongelukkige samenvattingen van Google kunnen net zo goed op woonsites optreden en eigenlijk op elke site die veel gebruik maakt van User Generated Content, zoals Mart Vonk van Jaap.nl al opmerkte op Twitter. Woonsites beginnen steeds beter te interacteren met hun bezoekers en dus Web 2.0 te worden. Maar dit vonnis is een stap de verkeerde kant op. Het brengt het internet, op z'n zachtst gezegd, terug naar Web 1.0.

Terug naar overzicht